موسيقي كلاسيك

اندر حكايت اولين رويداد موسيقي كلاسيك در استان هرمزگان

بارها از زبان مسئولين در جشنواره هاي مختلف و رئيس انجمن موسيقي استان هرمزگان جناب آقاي جهانبخش شنيده ام كه از شب شومان به عنوان اولين كنسرت و رويداد موسيقي كلاسيك در استان هرمزگان نام برده شده كه آخري همين مصاحبه 21 تيرماه در نشريه صبا بود.

يادم مي آيد اواخر دهه هفتاد اركستر مجلسي به نام گروه موسيقي كلاسيك آفتاب تشكيل داديم كه بنده به عنوان سرپرست - تنظيم كننده و نوازنده پيانو و فلوت باس گروه بودم و توانستيم آثاري از آهنگسازاني چون بتهوون - شوپن - برامس و ... و چندين موسيقي فيلم معروف جهان را در تاريخهاي 9 الي 11 اسفند 1379 در فرهنگسراي آويني كه چندين سال است با خاك يكسان شده به روي سن ببريم. حال اجراي گروهي درست ده سال بعد از اجراي بچه هاي بندرعباس عنوان اولين رويداد موسيقي كلاسيك در استان هرمزگان را از آن خود كرده!

تعجب بيشتر من از اين است كه آقاي علي اميني كه هم اكنون عضو شوراي موسيقي استان هرمزگان است خود به عنوان يكي از اعضاي موسس اين گروه و نوازنده گيتار كلاسيك در اين رويداد بود چرا به حافظه تاريخي ديگران كمك نمي كند

ساز سازی هنر است نه تجارت - روزنامه ایران

ساز سازی هنر است نه تجارت

روزنامه ایران امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۰

روزنامه ايران

صفحه 19

صفحه 20

صفحه 21

 

بازآفرینی عود هاي فراموش شده

استاد مجيد ناظم پور در پي بازآفريني ساز هاي قديمي فراموش شده اين بار دو عود قديمي ايران به نامهاي طرب رود و تحفه العود را ساخته كه قرار هست در كنسرت گروه عود زرياب به سرپرستي خودش اين سازها را بنوازد.

nazempour

در گفتگويي كه با ايشان داشتم فرمودند : ما در قديم خانواده عود در انواع مختلف داشته ايم كه در طول زمان اين سازها فراموش شده اند و عبدالقادر مراغه اي در كتاب مقاصد الحان به آنها اشاره كرده اند.

به هنگام شنيدن صداي طرب رود اينگونه تصور مي شود كه ساز عود و قانون همنوازي مي كنند و سيم هاي روي كاسه فقط نقش واخوان را ندارند بلكه بر روي آنها نوازندگي مي شود. ساز تحفه العود هم همانطور كه عبدالقادر مراغه اي اشاره كرده اند در مقياص يك دوم ساز عود معمولي هست و ميتوان از آن به عنوان يك ساز سوپرانو در اركستر استفاده كرد.